Turnauksessa sovelletaan Suomen Palloliiton Kaikki pelaa sääntöjä 2025 mainituin tarkennuksin.
Palloliiton Kaikki Pelaa – säännöt
Säännöt 2024 tiivistettynä (toistaiseksi vuoden 2024 säännöt nähtävillä)
HUOM. Joukkueiden on ilmoittauduttava viimeistään 30 minuuttia ennen ensimmäistä omaa peliä kentän infopisteeseen.
Turnauksen eri sarjoissa ovat pelioikeutettuja pelaajat, joilla on voimassa oleva pelaajalisenssi ja jotka ovat syntyneet seuraavasti:
Turnaus on kaksipäiväinen la/su 8v8 sarjat ja P/T9 5v5 sarjat & yksipäiväinen 5v5 sarjat la.
Turnauksen aikana yksittäinen pelaaja ei saa pelata samassa ikäluokassa useammassa joukkueessa. Sama pelaaja saa kuitenkin osallistua omaan ja vanhempien ikäluokkien otteluihin, kunhan yllä olevaa ikäsääntöä ei rikota. Mahdollisista poikkeustapauksista tulee sopia erikseen turnauksen järjestäjän kanssa.
Joukkuekohtaiset pelaajaluettelot on toimitettava sähköisenä viimeistään 1 viikko ennen turnausta.
Poikkeusluvissa noudatetaan Palloliiton asettamia ohjeita. Lupia voi hakea joukkueeseen rajoittamattoman määrän, mutta poikkeusluvan alaisia pelaajia voi olla ottelupöytäkirjassa enintään seuraavasti:
– 8v8 peleissä 3 kpl
– 5v5 peleissä 2 kpl
Leikkimaailman (11-vuotiaat ja nuoremmat) otteluissa saa kentällä olla yhtä aikaa enintään yllä mainittu määrä poikkeuslupapelaajia.
Turnauksessa noudatettava ikäluokkakohtaiset säännöt ovat sarjoittain seuraavat:
Ikäluokka | Pelimuoto | Peliaika | Kenttä | Sivurajat | Maalipotku-/heitto | Paitsio | Vetäytymissääntö | Palautussääntö | Pallo | Etäisyyssääntö |
7 | 5v5 | 1*25 | 30*40 | Kuljetus | Kuljetus | Ei | Kyllä | 1. hyväksytään ja ohjataan | 3 | 5,5m |
8 | 5v5 | 1*25 | 30*40 | Kuljetus | Kuljetus | Ei | Ei | 1. hyväksytään ja ohjataan | 3 | 5,5m |
9 | 8v8 | 2*20 | 40*60 | Heitto | Maalipotku | Ei | Ei | 1. hyväksytään ja ohjataan | 4 | 5,5m |
10 | 8v8 | 2*20 | 40*60 | Heitto | Maalipotku | Normaali paitsiosääntö | Ei | Normaali palautussääntö | 4 | 5,5m |
11 | 8v8 | 2*20 | 40*60 | Heitto | Maalipotku | Normaali paitsiosääntö | Ei | Normaali palautussääntö | 4 | 5,5m |
12 | 8v8 | 2*20 | 40*60 | Heitto | Maalipotku | Normaali paitsiösääntö | Ei | Normaali palautussääntö | 4 | 5,5m |
P13, P12 ,P11 ja T11,T12 (2012-2014)
Pisteet lasketaan ja sijoitusottelut pelataan.
Maaleina käytetään 8v8 -kentän maaleja.
Vaihdot ovat edestakaiset ja lentävät. Vaihtoon tulevan pelaajan on oltava pois kentältä ennen uuden pelaajan kentälle menoa. Vaihdot tulee toteuttaa pelikentän sivusta keskialueelta. Tuomari tai pelinohjaaja ei katkaise peliä vaihdon suorittamiseksi. Joukkue suorittaa vaihdot, kun pallo on tulossa omalle joukkueelle (esim. oma rajaheitto tai kulmapotku).
Tuomari tai pelinohjaaja käyttää vain vihreää erotuomarikorttia. Tilanteen niin vaatiessa pelaajaa voidaan huomauttaa tai hänet voidaan poistaa kentältä, mutta joukkue saa jatkaa täysilukuisena.
Kulmapotku potkaistaan kentän kulmasta. Jos kenttä on leveämpi kuin suosituskoko, potkaistaan kulma suosituskoon mukaiselta etäisyydeltä.
Vastustajien on oltava aloituspotkuissa, vapaapotkuissa, maaliheitoissa, kulmapotkuissa ja rangaistuspotkuissa vähintään 5,5 metrin etäisyydellä pallosta.
Alue paitsio.
P10 ja T10 ( 2015 )
Pisteet lasketaan ja sijoitusottelut pelataan.
Maaleina käytetään 8v8 -kentän maaleja.
Vaihdot ovat edestakaiset ja lentävät. Vaihtoon tulevan pelaajan on oltava pois kentältä ennen uuden pelaajan kentälle menoa. Vaihdot tulee toteuttaa pelikentän sivusta keskialueelta. Tuomari tai pelinohjaaja ei katkaise peliä vaihdon suorittamiseksi. Joukkue suorittaa vaihdot, kun pallo on tulossa omalle joukkueelle (esim. oma rajaheitto tai kulmapotku).
Tuomari tai pelinohjaaja käyttää vain vihreää erotuomarikorttia. Tilanteen niin vaatiessa pelaajaa voidaan huomauttaa tai hänet voidaan poistaa kentältä, mutta joukkue saa jatkaa täysilukuisena.
Kulmapotku potkaistaan kentän kulmasta. Jos kenttä on leveämpi kuin suosituskoko, potkaistaan kulma suosituskoon mukaiselta etäisyydeltä.
Vastustajien on oltava aloituspotkuissa, vapaapotkuissa, maaliheitoissa, kulmapotkuissa ja rangaistuspotkuissa vähintään 5,5 metrin etäisyydellä pallosta.
Alue paitsio.
Pisteitä ei lasketa eikä sarjataulukoita tehdä.
Maaleina käytetään pieniä maaleja.
Vaihdot ovat edestakaiset ja lentävät. Vaihtoon tulevan pelaajan on oltava pois kentältä ennen uuden pelaajan kentälle menoa. Vaihdot tulee toteuttaa pelikentän sivusta keskialueelta. Tuomari tai pelinohjaaja ei katkaise peliä vaihdon suorittamiseksi. Joukkue suorittaa vaihdot, kun pallo on tulossa omalle joukkueelle (esim. oma rajaheitto tai kulmapotku).
Tuomari tai pelinohjaaja käyttää vain vihreää erotuomarikorttia. Tilanteen niin vaatiessa pelaajaa voidaan huomauttaa tai hänet voidaan poistaa kentältä, mutta joukkue saa jatkaa täysilukuisena.
Joukkue saa ottaa kentälle yhden lisäpelaajan, kun vastustaja johtaa vähintään viidellä (5) maalilla. Etu menetetään eron vähentyessä kahteen (2) maaliin.
Kulmapotku potkaistaan kentän kulmasta. Jos kenttä on leveämpi kuin suosituskoko, potkaistaan kulma suosituskoon mukaiselta etäisyydeltä.
Vastustajien on oltava aloituspotkuissa, vapaapotkuissa, maaliheitoissa, kulmapotkuissa ja rangaistuspotkuissa vähintään 5,5 metrin etäisyydellä pallosta.
Sivurajaheitto, ei sivurajapotkua.
5 v 5 – pelimuodon ominaisuudet:
– Maalivahti ei saa tehdä maalia suoraan omalta rangaistusalueelta. Pelissä olevan pallon maalivahti saa potkaista käsistään.
– Maalin tekeminen suoraan aloituspotkusta johtaa maalin hylkäämiseen ja maalipotkuun vastustajalle.
Vetäytymissääntö P7 ja T7 (2017) ja nuoremmat:
Vetäytymissääntöä käytetään maalipotku tai -heittotilanteissa (kun pallo menee päädystä yli), jolloin vastustajajoukkue vetäytyy puolen kentän tasolle ja voi aloittaa puolustamisen, kun hyökkäävä joukkue on avannut pelin.
Puoliaikojen välillä ei ole taukoa. Puoliajan kohdalla tuomarin kehotuksesta vaihdetaan ripeästi kenttäpuolia ja jatketaan ottelua välittömästi.
Otteluohjelmassa kotijoukkueeksi merkitty joukkue asettuu katsomon puoleiselle (tai pelinohjaajan määräämälle) kenttäpuoliskolle ja aloittaa pelin.
Joukkueen yli viiden minuutin myöhästyminen ottelun alusta katsotaan luovutukseksi.
Luovutettu ottelu (myöhästyminen tai muu syy) merkitään hävityksi maalein 0-3.
Joukkueiden tulee toimia sekä otteluiden alussa että päätyttyä niin, että ottelulle varattua kenttäaikaa (peliaika 30 tai 40 minuuttia + 5 minuuttia) ei ylitetä.
Ottelun päätyttyä joukkueita pyydetään poistumaan välittömästi kentältä, jotta seuraavan ottelun joukkueet pääsevät siirtymään kentälle.
Tuomarilla on tarvittaessa oikeus lyhentää yksittäisen ottelun peliaikaa, jos otteluiden läpivienti otteluohjelman mukaisessa aikataulussa sitä edellyttää.
Huomioitavaa omien kannattajien ohjeistamisesta joukkueilla, pelejä voi seurata joko kenttien katsomoissa tai vaihtopenkeistä katsottuna vastakkaisella puolella pelikenttää – ei päätyviivan takana (ellei katsomoa) tai kahden kentän välissä. Haluamme taata osallistuville joukkueille ja valmentajille työrauhan pelien ajaksi.
Voitettu ottelu = 3 pistettä, tasapeli = 1 piste. Lohkon järjestyksen ratkaisevat joukkueiden yhteispisteet. Mikäli kaksi (tai useampi) joukkuetta ovat lohkossa tasapisteissä keskinäiset sijoitukset määräytyvät seuraavasti:
a. tasapisteissä olevien joukkueiden pelaamien keskinäisten otteluiden:
pisteet, maaliero, tehdyt maalit
b. kaikkien pelattujen otteluiden maaliero
c. kaikkien pelattujen otteluiden tehdyt maalit
d. arpa (turnausjärjestäjä arpoo)
Sijoitusottelun päättyessä varsinaisen peliajan puitteissa tasan, ottelu ratkaistaan rangaistuspotkukilpailulla. Se toimeenpannaan seuraavasti:
– Rangaistuspotkukilpailu suoritetaan välittömästä peliajan päätyttyä
– Tuomari arpoo aloittavan joukkueen ja määrää käytettävän kenttäpäädyn
– Aluksi kolme pelaajaa laukoo vuorotellen kummastakin joukkueesta
– Mikäli tilanne on kolmen laukauksen jälkeen edelleen tasan, jatketaan laukomista yhdet pelaajat kerrallaan, kunnes ratkaisu syntyy.
Ikäluokissa P-T 7-9 joukkueen pelaajat saavat osallistumismitalin ja diplomit(9 pelaajaa/joukkue)
Ikäluokissa P13, P12, P11, T11-12 & P10 palkitaan kolme parasta joukkuetta mitalein ja voittajajoukkueelle pokaali (12 pelaajaa /joukkue).
Lisäksi joukkueesta yksi palkitaan Tsemppari-palkinnolla. Joukkueenjohtaja ilmoittaa Tsemppari-palkinnon saajan ennen joukkueen viimeisen pelin alkamista kenttäkohtaiseen Turnaustoimistoon. Palkitseminen tapahtuu järjestäjien toimesta kentillä joukkueen pelien päätyttyä.
Kaikissa sarjoissa jaetaan FairPlay-kortteja (1/joukkue/peli).